HAKL (Efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration, Kommunikation & Ledelse) sætter nu øget fokus på digitalisering i undervisningen på AMU-kurser. Et nyt projekt, som kører i 2025 og 2026, skal undersøge, hvordan digitale læringsmidler bedst kan anvendes og implementeres. Som en del af arbejdet inviteres undervisere og andre interessenter til at give deres input via en spørgeskemaundersøgelse.

Mere digitalisering i undervisningen – men hvordan?


HAKL har i en årrække arbejdet med at udvikle digitale læringsmaterialer til AMU-kurser. Tidligere projekter har blandt andet ført til udvikling af interaktiv mikrolæring, som anvendes i både synkron og asynkron undervisning samt blended learning-forløb.


En analyse af digitale læringsformer og -metoder, gennemført af Damvad Analytics A/S, har tidligere peget på, at der er et potentiale for at øge anvendelsen af digitale læringsmidler i undervisningen. Samtidig blev det anbefalet, at HAKL understøtter undervisere og udbydere i at inddrage digitale læringsmidler, blandt andet gennem vidensdeling og opkvalificering af undervisere.


For at sikre, at denne udvikling sker på en måde, der imødekommer undervisernes behov og erfaringer, vil HAKL nu indsamle input fra dem, der arbejder direkte med undervisningen.

Spørgeskemaundersøgelsen skal bidrage til at kortlægge:

Undervisernes nuværende erfaringer med digitale læringsmidler.

De største behov og udfordringer ved at integrere digitalisering i undervisningen.

Ønsker og forslag til, hvordan digitale læringsforløb kan udvikles og forbedres.

Undersøgelsen skal danne grundlag for et nyt undervisningsforløb, der vil blive udviklet og afprøvet to gange i løbet af projektperioden.

Hvad får undervisere ud af projektet?


Når projektet gennemføres i 2025-2026, vil underviserne have mulighed for at:

  • Deltage i et undervisningsforløb, hvor de får kompetencer i at anvende digitale læringsmidler.
  • Få adgang til materiale og løsninger, der kan hjælpe med at integrere digitalisering i deres undervisning.
  • Opnå et kursusbevis, som dokumenterer deres deltagelse og opkvalificering.

Forløbet vil kombinere online undervisning med enkelte fysiske mødegange og tage udgangspunkt i både pædagogiske og praktiske aspekter af digital undervisning.


Deltag og gør din stemme gældende


HAKL opfordrer undervisere og andre relevante aktører til at deltage i spørgeskemaundersøgelsen, når den lanceres. De indsamlede input vil spille en vigtig rolle i udformningen af de kommende undervisningsforløb og bidrage til at skabe de bedst mulige betingelser for digitalisering i AMU-undervisningen.